Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14830
Title: FOREIGN LANGUAGE TEACHING ANXIETY AMONG EFL PRESERVICE AND IN-SERVICE SECONDARY SCHOOL TEACHERS
Authors: GADRI, Amira
Keywords: Foreign Language Teaching Anxiety, pre-service teachers, in-service teachers, EFL, secondary school
Issue Date: 2019
Abstract: ملخص تُعرف حالة تدريس اللغة األجنبية المرتبطة بخوف المعلمين أو تخوفهم أو عدم ارتياحهم باسم "قلق تدريس اللغة األجنبية". يهدف البحث الحالي إلى دراسة قلق معلمي اللغة اإلنجليزية كلغة أجنبية في مرحلتي التدريب والتعليم. كما يحاول الكشف عن المصادر الشائعة للقلق ودرجاته في تدريس اللغة األجنبية لدى طالب السنة الخامسة في المدرسة العليا لألساتذة -آسيا جبار، قسنطينة- ولدى األساتذة الدائمين الجدد والذين يعملون في عدة ثانويات في مدينة بسكرة. تجري الدراسة مقارنة سببية للقلق بين المعلمين أثناء التدريب الميداني والمعلمين الدائمين في المدارس الثانوية والذين لديهم خبرة تعليمية من سنة إلى أربع سنوات. يتم استخدام أداتين للبحث: استبيان مصمم للطلبة األساتذة في المدرسة العليا لألساتذة بقسنطينة، ومقابلة أجريت مع األساتذة الدائمين الذين يعملون في ثانويات مختلفة في بسكرة. أشارت النتائج إلى أن قلة الثقة بالنفس باإلضافة إلى تدريس المهارات اإلنتاجية هما العامالن الرئيسيان للقلق أثناء التدريب الميداني، في حين أن تدريس المهارات اللغوية والقواعد باإلضافة إلى اإلعداد غير الكافي للدروس هما المصدران الرئيسيان للقلق بين األساتذة الجدد في التعليم. إضافة ً إلى ذلك ، بدا أن الدرجات العالية من قلق تدريس اللغة األجنبية أكثر وضوحا بين األساتذة الدائمين أكثر من الطالب األساتذة.Abstract The state of foreign language teaching associated with teachers’ fear, apprehension, uneasiness or worry is known as Foreign Language Teaching Anxiety. The present research aims at investigating EFL teachers’ anxiety in both phases of training and teaching. It attempts to reveal the common sources and degrees of Foreign Language Teaching Anxiety among fifth-year students at Assia Djebar ENS – Constantine and new-in-service secondary schools working in the city of Biskra. The study initiates a causal comparative investigation of anxiety among teachers in their teaching practicum and permanent secondary school teachers who have one-to-four years of teaching experience. Two research tools are used: a questionnaire is designed for student teachers at ENS Constantine and an interview conducted with permanent teachers working in different secondary schools in Biskra. The results indicated that the lack of confidence as well as teaching the productive skills are the major anxiety-provokers in the teaching practicum, whereas teaching language skills and grammar in addition to insufficient class preparation are the major sources of anxiety among new-inservice teachers. Besides, the high degrees of Foreign Language Teaching Anxiety seemed to be more apparent among permanent teachers than among student teachers.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/14830
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.