Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/15209
Title: | The Impact of Emotional Intelligence on EFL Students’ Oral Communication Apprehension The case of Second Year Master EFL Students at Biskra University |
Authors: | CHIBANE, Khadidja |
Issue Date: | 26-Jun-2019 |
Abstract: | Abstract The current study aims at describing and investigating the impact of Emotional Intelligence on Student’s Oral Communication Apprehension. It further attempts to examine the effect that emotional intelligence training has on reducing oral communication apprehension in the classroom. Thus, hypothesized the more increased the emotional intelligence level is the less oral communication apprehension the student would have. To confirm this hypothesis we opt for the use of the descriptive study inferred from the results obtained from the teachers’ and students' questionnaires. The main objectives of this work are investigating the relationships between the two variables and raising the teachers’ and students’ awareness of the importance of the use of emotional intelligence strategy. In addition to providing them with the effective methods that help them reduce their oral communication apprehension and improve their speaking skills in order to communicate fluently using the English language. The tools used to reach those objectives are two questionnaires as the best instrument to collect a considerable amount of data. The first questionnaire was administrated to a sample of 50 students Two at the division of English at Biskra University. The second questionnaire was made for 10 teachers at the same division. The results obtained which prove the hypothesis are tabulated and analyzed in the last chapter. It revealed that the level of emotional intelligence affect negatively or positively the oral communication apprehension on the degree and extent of the learner’s willingness to improve and overcome reticence and manage their emotions and the teacher’s awareness about the relationship between the learner’s psychological state and his/her performance. الملخص تتناول هذه الدراسة دور الذكاء العاطفي في التقليل من و معالجة التوتر خالل التواصل الشفوي لدى متعلمي اللغة االنجليزية كلغة أجنبية في قسم اللغة االنجليزية بجامعة محمد خيضر.-بسكرة. في بداية بحثنا, افترضنا انه لو أدرك أساتذة اللغة االنجليزية مدى أهمية الذكاء العاطفي في تخفيف التوتر و القلق, لربما تمكنوا من مساعدة الطلبة على التخلص من أحد أسوء العوائق التي تمنعهم من إجادة اللغة و تطوير مهاراتهم الكالمية. ولهذا على األستاذ ان يقوم بدوره على اكمل وجه من اجل أن يتفاعل الطالب في القسم .هذه الدراسة تسعى إليجاد حلول جذرية و دائمة على ضوء الدراسات السابقة التي تطرق لها العديد من الباحثين. من بين هذه الحلول, رفع مستوى وعي الطلبة بماهية الذكاء العاطفي و كيفية استغالل هاته المنهجية للتعرف على مشاعرهم و التحكم بها بدال من الخضوع لها. للتأكد من صحة الفرضية قمنا ببحثنا على عينة من طالب السنة الثانية ماستر قسم االنجليزية بجامعة بسكرة وأيضا فئة من األساتذة في قسم اللغة االنجليزية بجامعة محمد خيضر كذلك. إن عملنا هذا ينقسم إلى قسمين, القسم األول ويشمل مفهوم التوتر والعناصر المهمة التي تتضمنه أما القسم الثاني, فيتطرق الى مهارة الذكاء العاطفي, مفهومه والصعوبات التي يوجهها الطالب أثناء الدراسة .أما الجزء األخير فيحتوي على الجهة التطبيقية للبحث ويتضمن التحليل المفصل الستبيان الذي قمنا بتوزيعه على50 طالب من بين طلبة السنة الثانية ماستر واألساتذة في قسم اللغة االنجليزية . قد تحصلنا من خالل بحثنا هذا على أن للذكاء العاطفي دور فعال وكبير في مساعدة الطلبة في التقليل من التوتر أثناء الخطاب آو الكالم , كما أن مستوى الذكاء العاطفي العالي يساعد في التقليل من الصعوبات أثناء تطويرهم لمهاراتهم الكالمية ويساعدهم على القضاء على التوتر نهائيا والنجاح في مجالهم الدراسي و العملي على حد سواء. |
URI: | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/15209 |
Appears in Collections: | Faculté des Lettres et des Langues FLL |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
The Impact of Emotional Intelligence on EFL Students’ Oral.pdf | 1,45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.