Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/20323
Title: | دور بعض أساليب التدريس المباشرة في تحقيق الرضا الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية من 15الى 17 سنة دراسة ميدانية على مستوى ثانوية الزعاطشة ليشانة |
Authors: | رحمة محمد رفيق قبقوب بلال |
Issue Date: | Jun-2022 |
Abstract: | ملخص الدراسة عنوان الدراسة دور أساليب التدريس المباشرة في تحقيق الرضا الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية هدف الدراسة لكل باحث أهدافه الخاصة به لذلك يمكن تحديد أهدف بحثنا هذا فيما يلي التعرف على بعض الأساليب المستخدمه في حصة التربية البدنية والرياضية التعرف على الأساليب الأكثر إستعمالا من طرف الأساتذة لتحقيق الرضا الحركي التعرف على الدور الذي تقوم به أساليب التدريس المباشرة في تحقيق الرضا الحركي لدى التلاميذ أثناء حصة التربية البدنية و الرياضية مشكلة الدراسة هل لأساليب التدريس المباشرة دور في تحقيق الرضا الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية فرضيات الدراسة الفرضية العامة أساليب التدريس المباشرة لها دور في تحقيق الرضا الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية الفرضيات الجزئية الأسلوب الأمري له دور في تحقيق الرضا الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية الأسلوب التدريبي له دور في تحقيق الرضا الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية الأسلوب التبادلي له دور في تحقيق الرضا الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية الإجراءات المنهجية للدراسة مجتمع وعينة البحث يتكون مجتمع البحث من تلاميذ الطور الثانوي الممارسين لحصة التربية البدنية والرياضية والبالغ عددهم 1220 تلميذ من ثانوية عبد العزيز الشريف أما عينة البحث فكانت عشوائية طبقية متساوية متكونة من 183 تلميذ المجال الزماني والمكاني المجال الزماني خلال الفترة الممتدة مابين شهر ماي إلى غاية شهر جوان من سنة 2022 المجال المكاني لقد تم إجراء الدراسة الميدانية بثانوية الزعاطشة ببلدية ليشانة المنهج المستخدم لتحقيق أهداف الدراسة تم إتباع المنهج الوصفي الأدوات المستعملة في الدراسة إستمارة الإستبيان النتائج المتوصل إليها توصلنا من خلال دراستنا إلى أهم النتائج التالية أن الأسلوب الأمري يؤثر سلبا على تحقيق الرضا الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وجل التلاميذ لا يفضلون إستخدام هذا الأسلوب أن الأسلوب التدريبي له دور إيجابي في تحقيق الرضا الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية ولكن ليس بدرجة عالية أن الأسلوب التبادلي له دور إيجابي في تحقيق الرضا الحركي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية ومعظم التلاميذ يحببون هذا الأسلوب إقتراحات وتوصيات من خلال ما تقدم من تفاصيل هذه الدراسة نوصي الباحث بالآتي للتعرف على الأساليب المثالية للتدريس يجب النزول إلى الميدان شخصيا وتطبيقها وأخذ النتائج المباشرة منها الإكثار من البحوث المشابهة حول علاقة التدريس والرضا الحركي إستعمال الوسائل العلمية الحديثة لإيصال المهارات الحركية للتلاميذ بصورة دقيقة من أجل تنفيذها بشكل صحيح Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities Study summary The title of the study The role of direct teaching methods in achieving motor satisfaction among secondary school students The objective of the study Each researcher has his own objectives so the objectives of our research can be determined as follows Identify some of the methods used in the physical and sports education class Identify the methods most used by teachers to achieve motor satisfaction To learn about the role played by direct teaching methods in achieving motor satisfaction among pupils during the physical and sports education class The problem of study Do direct teaching methods play a role in achieving motor satisfaction among secondary school students The hypotheses of the study General hypothesis Direct teaching methods play a role in achieving motor satisfaction among secondary school students Partial hypotheses The american method has a role in achieving motor satisfaction among secondary school students The training method has a role to play in achieving motor satisfaction among secondary school students The reciprocal method has a role in achieving motor satisfaction among secondary school students Systematic procedures for study Society and research sample The research community consists of the 1 220 secondary school students practicing the physical and sports education quota from Abdul Aziz Al Sharif High School while the research sample was an equal class randomness consisting of 183 pupils Temporal and spatial space Temporal field between May to June 2022 Spatial field The field study was conducted at Al Za asha High School in The Municipality of Lishaneh The method used to achieve the objectives of the study was followed descriptive approach Tools used in the study questionnaire form Findings Through our study we have reached the following most important findings The american method negatively affects the achievement of motor satisfaction among secondary school students and most pupils do not prefer to use this method The training method has a positive role to play in achieving motor satisfaction among secondary school pupils but not to a high degree The reciprocal method has a positive role in achieving motor satisfaction among secondary school pupils and most pupils love this method Suggestions and recommendations Through the details of this study we recommend the researcher as follows To learn about the ideal teaching methods you must go down to the field in person apply them and take direct results from them A lot of similar research on the relationship of teaching and motor satisfaction Use modern scientific methods to deliver motor skills to pupils accurately in order to implement them correctly |
URI: | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/20323 |
Appears in Collections: | Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2022KabkoubEtRahma1.pdf | 1,78 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.