Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/24653
Title: | (2021) التفاعل الاجتماعي الصفي و علاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ التعليم الثانوي. Doctoral thesis, faculté des sciences humaines et sociales. |
Authors: | هنودة, علي |
Keywords: | التفاعل الاجتماعي الصفي ، التحصيل الدراسي ، تلاميذ التعليم الثانوي |
Issue Date: | 2021 |
Abstract: | هدفت هذه الدراسة الموسومة بعنوان: التفاعل الاجتماعي الصفي وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ التعليم الثانوي، للبحث وكشف العلاقة بين التفاعل الاجتماعي الصفي والتحصيل الدراسي لتلاميذ السنة الثانية ثانوي (عينة الدراسة). حيث تم اعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي، ومجموعة أدوات بحثية لجمع البيانات كالملاحظة، و اداة فلاندرز " النظام العشري" لقياس التفاعل اللفظي الصفي على عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي بثانوية الشهيد بوجمعة محمد بدائرة لوطاية ولاية بسكرة وعينة من اربع استاذات ، اثنتان تخصص مادة الرياضيات و اثنتان تخصص مادة الاجتماعيات ، و من مجموع تلاميذ السنة الثانية ثانوي و المقدر ب 92 تلميذا موزعين على اربعة افواج تربوية ، اثنان تخصص علوم تجريبية و الاخران تخصص آداب و فلسفة و تم تحديد حجم العينة بفوجين تربويين الفوج 2 ع ت 2 و المتكون من 24 تلميذا و الفوج 2 ا ف 1 و المتكون من 19 تلميذ ا ، و بهذا يكون حجم العين متكون من 43 تلميذا و استاذتان موزعين على فئتين ، لقياس التفاعل اللفظي الصفي في مادة الرياضيات للقسم العلمي و في مادة الاجتماعيات للقسم الادبي .وبعد جمع البيانات أدخلت في نظام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS.V24،وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- بالنسبة لمجموعة العلوم التجريبية: - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كلام المعلم والتحصيل الدراسي في مادة الرياضيات لدى تلاميذ الثانية ثانوي شعبة علوم تجريبية عند مستوى الدلالة (0.05). - لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كلام الطالب والتحصيل الدراسي في مادة الرياضيات لدى تلاميذ الثانية ثانوي شعبة علوم تجريبية عند مستوى الدلالة (0.05). - لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الصمت والفوضى والتحصيل الدراسي في مادة الرياضيات لدى تلاميذ الثانية ثانوي شعبة علوم تجريبية عند مستوى الدلالة (0.05). - توجد علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفاعل الاجتماعي الصفي والتحصيل الدراسي في مادة الرياضيات لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي شعبة علوم تجريبية عند مستوى الدلالة (0.05). 2- بالنسبة لمجموعة آداب وفلسفة: - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كلام المعلم والتحصيل الدراسي في مادة الاجتماعيات لدى تلاميذ الثانية ثانوي شعبة آداب وفلسفة عند مستوى الدلالة (0.05). - لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كلام الطالب والتحصيل الدراسي في مادة الاجتماعيات لدى تلاميذ الثانية ثانوي شعبة آداب وفلسفة عند مستوى الدلالة (0.05). - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الصمت و الفوضى و التحصيل الدراسي في مادة الاجتماعيات لدى تلاميذ الثانية ثانوي شعبة آداب و فلسفة عند مستوى الدلالة (0.05) . توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفاعل الاجتماعي اللفظي الصفي والتحصيل الدراسي في مادة الاجتماعيات لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي شعبة آداب وفلسفة، عند مستوى الدلالة (0.05). 3- بالنسبة للمجموعتين العلمية والادبية (عينة الدراسة): - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفاعل الاجتماعي اللفظي الصفي والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي عند مستوى الدلالة (0.05). - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفاعل الاجتماعي اللفظي الصفي والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي شعبتي علوم تجريبية وآداب وفلسفة في مادتي الرياضيات والاجتماعيات على التوالي، عند مستوى الدلالة (0.05). - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفاعل الاجتماعي اللفظي الصفي والتحصيل الدراسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي عند مستوى الدلالة (0.05).. ABSTRACT : The learner is the center of the educational process; therefore, his/her academic achievement is the highest goal of any educational system. The educational personnel strives to reach its highest levels for it impacts The country’s social development. In this respect, our study, which is entitled: classroom social interaction and its academic relationship for secondary pupils, seeks to investigate the correlation between social class interaction and academic achievement of second year secondary school students (the sample). The study aims to answer the following main question: Is there a significant correlation between social class interaction and academic achievement of secondary school students? On this basis, the relational descriptive approach was adopted. Aiming to collect the necessary data, a set of research tools such as observation was chosen. With regard to the nature and aims of the study, the Flanders' decimal system tool was also used in order to measure classroom verbal interaction. The field study was carried out at Al-Shahid Boujmaa Mohamed High School, Lutaya, Biskra. The research sample comprised four teachers, two specialising in mathematics and two majoring in social studies. The sample also consisted of 92 second-year secondary school students who were divided into four educational groups, two of which belonged to the sceintific stream while the two others to the literary stream. The sample size was determined by two educational groups: the first comprising 24 students and the second including 19 students. Consequently, the sample of this research study consisted of 43 students and two teachers distributed into two classes in order to measure the classroom verbal interaction in mathematics (scientific stream) and in sociology (literary section). The results of the study indicate: 1. As for the group of experimental science: - There is a statistically significant relationship between the teacher's talk and academic achievement in mathematics among second year secondary school students at the significance level (0.05). - There is no statistically significant relationship between student’s talk and academic achievement in mathematics among second year secondary school students at the significance level (0.05). - There is no statistically significant relationship between silence, noise and academic achievement in mathematics among second year secondary school students at the significance level (0.05). - There is a statistically significant relationship between classroom social interaction and academic achievement in mathematics among second-year secondary school students at the significance level (0.05). 2- As for the group of literature and philosophy: - There is a statistically significant relationship between the teacher's talk and academic achievement in social studies among second-year secondary school students at the significance level (0.05). - There is no statistically significant relationship between the student’s talk and academic achievement in social studies among second-year secondary school students at the significance level (0.05). - There is a statistically significant relationship between silence, noise, and academic achievement in social studies among second-year secondary school students at the significance level (0.05). - There is a statistically significant relationship between classroom verbal social interaction and academic achievement in social studies among second-year secondary school students at the significance level (0.05). 3- As for the sample of this study: - There is a statistically significant correlation between classroom verbal social interaction and academic achievement among secondary school students at the significance level (0.05). In conclusion, the study revealed that there is a statistically significant correlation between classroom verbal social interaction and academic achievement among second-year secondary school pupils at the significance level (0.05). This embraces both streams, namely experimental sciences and literature and philosophy in mathematics and social sciences, respectively. Consequently, the current investigation reached a general conclusion that there is a statistically significant relationship between classroom verbal social interaction and academic achievement among secondary school students at the significance level (0.05). |
Description: | جامعة محمد خيضر بسكرة |
URI: | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/24653 |
Appears in Collections: | Département des sciences sociales |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
هنودة علي أطروحة الدكتوراه.pdf | 4,43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.