Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/28718
Title: اثر التوجه الاستراتيجي على التفوق التنافسي
Authors: بثينة_لبزة
Keywords: strategic direction, competitive superiority, Mobilis enterprise
Mobilisالكلمات المفتاحية: التوجه الاستراتيجي، التفوق التنافسي، مؤسسة
Issue Date: 20-Jun-2023
Publisher: جامعة محمد خيضر بسكرة
Abstract: This study aimed to knowing the effect of the strategic direction in improving the competitive development that’s why have done pratic studyon Mobilis agency enterprise in Biskra on to 2023, where depending on analytical descriptive approach to achieve study’s goals and have been collected the information depends a both of the meeting with the boss of enterprise and the questionnaire by distributing to former on the employees, than 36 have been returned for a propose to analyzing the questionnaire and test the truth the hypotheses have been depends on the statistical analysis program SPSS, the study found a group of results ASA well as, there is effect of the strategic direction on competitive superiority, were in effect to the direction, for the market that the competitive superiority, the result shows there is entrepreneurial direction on the competitive superiority, in addition to the effect of technological direction on competitive superiority. And in the light of this study has been resulted a number of recommendations that’s maybe helps to improve and developed investigating the competitive superiority degree and that’s by the effects of strategic direction for example: The necessity of adopting strategic direction approach and apply it with its different elements and dimensions and that’s to improve the competitive superiority. Implementation of training courses and workshops to dedicate a strategic direction culture inside the enterprise and to achieve the role and the enterprise and to achieve the role and the importance of the strategic direction in raising the administrative level and the professional of the employees. Adopting a modern information and communication technology systems in order to save enough data and information as input to the direction strategic process.الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة اثر التوجه الاستراتيجي في تعزيز التفوق التنافسي، و لذلك أجريت دراسة ميدانية على مستوى مؤسسة Mobilis في وكالة بسكرة،في ماي 0202 ، حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة. و قد تم جمع البيانات بالاعتماد على كل من المقابلة مع مدير المؤسسة، و الاستبيان و ذلك بتوزيع 02 استمارة على الموظفين حيث تم استرجاع 23 استمارة لغرض التحليل، و لتحليل الاستبيان و اختبار صحة الفرضيات تم الاعتماد على برنامج التحليلالإحصائي spss . و توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود اثر للتوجه الاستراتيجي على التفوق التنافسي، وجود اثر للتوجه نحو السوق على التفوق التنافسي، كما أظهرت النتائج وجود للتوجه الريادي على التفوق التنافسي، بالإضافةإلى وجود اثر للتوجه التكنولوجي على التفوق التنافسي.و في ضوء نتائج هذه الدراسة تم التوصل لعدد من التوصيات التي يمكن أن تسهم في تعزيز و زيادة درجة تحقيق التفوق التنافسيمن خلال اثر التوجه الاستراتيجي و التي نذكر منها: ضرورة اعتماد المؤسسات نهج التوجه الاستراتيجي و تطبيقه بعناصره و أبعاده المختلة و ذلك لتعزيز التفوق التنافسي. تنفيذ دورات تدريبية وورش عمل لتكريس ثقافة التوجه الاستراتيجي داخل المؤسسات، و إبراز دور و أهمية التوجه الاستراتيجي في رفع المستوى الإداري و الأداء المهني للعاملين. تبني نظم حديثة لتكنولوجيا المعلومات و الاتصالات من اجل توفير بيانات و معلومات كافية كمدخلات لعملية التوجه الاستراتيجي.
Description: تخصص: إدارة إستراتيجية
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/28718
Appears in Collections:Faculté des Sciences Economiques et Commerciales et des Sciences de Gestion (FSECSG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بثينة_لبزة.pdf3,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.