Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9562
Title: وجه الحاجة إلى أنثروبولوجيا فلسفية عربية معاصرة
Authors: أ. لزهر عقيبي
Issue Date: 2017
Abstract: الملخص : إن تأصيل الأنثروبولوجيا الفلسفية يظهر طابعها الألماني، المتمركز على البحث عن مكانة للإنسان في العالم، مع شيلر، بليسنر و قيهلن. وتنحدر الأنثروبولوجيا العلمية والتطبيقية من التقليد الأنجلو ساكسوني والفرنسي الذي يبدأ مع بواز وفريزر وليفي ستراوس. ومع ذلك، فإن قبول هذين النوعين من الأنثروبولوجيا في الفكر العربي، وانتشارهما في مجالات التعليم العالي والمراكز الخاصة والمجلات، لا يحتاج اليوم إلى إثبات. غير أن هذا الانتشار بدأ يولد نقدا واسع النطاق للأنثروبولوجيا الفلسفية، على أساس نظرياتها الفلسفية التي لا تعكس هوية أو وضع الانسان العربي، فضلا عن انتقاد الأنثروبولوجيا العلمية والتطبيقية بسبب ارتباطها مع الميول الاستعمارية والعنصرية وعدم قدرتها على التعبير عن هوية الانسان العربي الكلية، بالنظر إلى منطق بحثها العلمي المنصب على القضايا الجزئية. يضيف الواقع العربي المتأزم لهذا الوضع الابستمولوجي بعدا أنطولوجيا يتمثل في هشاشة وضع الانسان العربي، وتساؤله عن هويته ومكانته وقدراته وإرادته في التحرر والانعتاق، الأمر الذي يتطلب التأسيس لأنثروبولوجيا فلسفية عربية يجتهد المقال في وصف خصائصها وبيان أهميتها. Abstract : The rooting of philosophical anthropology appear its German character, based on the search for a place for man in the world, with Schiller, Plesner and Kahlen. Scientific and applied anthropology descends from the Anglo-Saxon and French tradition, which begins with Boaz, Fraser and Levi Strauss. However, the reception of these two types of anthropology in Arab thought, and their spread in the fields of higher education, private centers and journals,not need to be proved today. But, this spread began to generate widespread criticism of philosophical anthropology, based on its philosophical theories that do not reflect the identity or status of Arab man, as well as criticism of scientific and applied anthropology because of their association with colonial and racist tendencies and their inability to express the identity of the total Arab man,according to the logic of its Scientific researche on partial issues. The Arab reality adds to this epistemological situation an ontological dimension of the fragility of the status of the Arab man, his questioning of his identity, his place, his abilities and his will to emancipation, which requires the establishment of an Arab philosophical anthropology..
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9562
Appears in Collections:العدد03

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أ. لزهر عقيبي.pdf573,07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.