Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9876
Title: دور المثلث التعليمي في تنمية اللغة العربية -السنة الرابعة ابتدائي أنموذجا
Authors: حفري, آسيا
Issue Date: Jun-2017
Abstract: تهتم التعليمية بصورة خاصة بطرائق اكتساب وتوصيل المعارف في مجال تربوي معين، فهي تمثل في الوقت نفسه طريقة تفكير ومجال تطبيقي،لحل الصعوبات التي تواجه المعلم ،وقد حظيت العملية التعليمة بكثير من التطورات والتغييرات العلمية، وهذا راجع إلى دورها المهم والجوهري الذي تؤديه في بناء المجتمع وحل مشكلاته. وتتم هذه العملية داخل القسم بتفاعل ثلاثة أقطاب رئيسة وهي: المعلم والمتعلم والكتاب المدرسي،وهذا ما دفعنا إلى اختيار موضوع هذا البحث الموسوم ب: دور المثلث التعليمي في تنمية اللغة العربية-السنة الرابعة ابتدائي أنموذجا- ويهدف بحثنا هذا بشقيه النظري والتطبيقي إلى ملاحظة دور كل من المعلم والمتعلم والكتاب المدرسي في إثراء اللغة العربية وخصوصا في هذه المرحلة وذلك بملاحظة مدى مناسبة المحتوى لتلاميذ هذه المرحلة،وكذا مدى قدرة المعلم على تبسيط المعارف المقدمة لهم،وكيفية تفاعل المتعلم مع القطبين السابقين،والبحث عن مناطق الداء في العملية التعليمية لتشخيصها ومحاولة إيجاد علاج لها. وللوصول إلى عمق هذه الدراسة كان علينا إتباع المنهج الوصفي،لوصف هذه الثلاثية على أرض الواقع واستعنا بآليتي الإحصاء والتحليل لجمع البيانات وتصنيفها ودراستها من خلال استخدامنا للاستبيان والمقابلة والملاحظة المباشرة كأدوات لجمع البيانات،وتم إجراء الدراسة الميدانية على معلمي ومعلمات مستوى السنة الرابعة ابتدائي بولاية بسكرة للعام الدراسي 77.06،والبالغ عددهم 28 معلما ومعلمة، وتوصلنا من خلال ذلك إلى إن للمثلث التعليمي دورا في تنمية اللغة العربية للسنة الرابعة ابتدائي نسبة بلغت ،وهو ما أمكننا من التوصل لجملة من النتائج المهمة تكمن في -إن رائد وموجه العملية التعليمية هو المعلم ،وذلك للدور الهام والكبير الذي يلعبه لتوجيهها الوجهة الصحيحة، لما يتوفر فيه من مهارات أساسية في التخطيط والتنفيذ والتقويم للدرس. -مناسبة المعارف المقدمة لتلاميذ مرحلة الرابعة ابتدائي،والمترجمة في كتاب مدرسي،وملائمتها لخصائصهم ومستوياهم الفكرية. اعتماد الكتاب المدرسي على مبدأ التدرج لتهيئة ذهن التلميذ لتلقي المعرفة. يوجد لدى التلاميذ الاستعداد والقابلية الكافيين لتلقيهم للمعرفة Résumé The educational process is particularly concerned with the ways of acquiring and delivering knowledge in a particular educational field.It represents a method of thinking and practical spaceto solve the difficulties that face the teacher. Moreover, the educational process has received many changesand scientific developments. This is due to its importance and its essential role in developing society and solveshis problems. This process occurs within the classwith the interaction of three main poles: the teacher, the learner and the textbook.This had prompted us to do this research which about: The Role of The Educational Triangle in Developing the Arabic Language - Fourth Year Primary School Model. - This research aims to observe the role of the teacher, the learner and textbook in enriching the Arabic language, especially at this stage while that by observing the suitability of the content for students in this stage, as well as the ability of the teacher to simplify the knowledge provided to them, and how the learner's interaction with the former poles. In addition, the search for disease’ areas in the educational process to diagnose it and try to find a cure for it. For that, to reach the depth of this study, we had followed the descriptive approach, to describe the trilogy on the ground and we used statistics and an analysis of data collection, classify and study them through the use of a questionnaire, interview and direct observation as tools to collect data. The practical field of this study was conducted on the teachers the fourth year primary level in Biskra for the academic year 2016/2017, they were 28 teachers. The results revealed thatthe educational triangle plays a role in the development of the Arabic language for the fourth year in theratio of: 77.06%. That what help us to achieve the following recommendations: - The leader and the guider of the educational process is the teacher, for his important role that he plays to guide the educational process to the right destination. - The appropriateness ofthe given knowledge to the students in the fourth year of primary school, as well as the translation inthe textbook, and its suitability to their characteristics and intellectual levels. - The adoption of the textbook on the principle of gradation to prepare the mind of the student to receive knowledge. - Willingness and ability ofStudents to receive knowledge.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9876
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
34.pdf12,48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.