Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9877
Title: | اضطرابات الكلام وأثرها في التعبير والقراءة -السنة الثالثة ابتدائي أنموذجا |
Authors: | نور الدين, الهام |
Issue Date: | Jun-2017 |
Abstract: | الملخص يطرح هذا البحث الموسوم ب: اضط ا ربات الكلام وأثرها في التعبير والقراءة- السنة الثالثة ابتدائي أنموذجا- قضية مهمة تتمثل في مدى التأثير السلبي الذي ينجم عن هذه الاضطرابات باختلاف أنواعها على المحصول العلمي والمعرفي للطفل في المرحلة الابتدائية. حيث عالجت بداية مفهوم اضطرابات الكلام وأنواعها وأسبابها و طرق العلاج المناسبة لها، ثم عرجت على التعريف بمها رات اللغة العربية الاستماع، والكلام، والقراءة، والكتابة، والتعبير( والأهداف التعليمية منها، لأ تطرق بعدها إلى طبيعة العلاقة بين اضطرابات الكلام ومهارتي القراءة والتعبير. ثم ختم البحث بدراسة تطبيقية ميدانية استعملت خلالها ثلاثة وسائل هي: الاستبيان؛ والذي وجه لمعلمي اللغة العربية للسنة الثالثة من التعليم الابتدائي والمتمثل في طرح مجموعة من الأسئلة عليهم فيما يخص هذه الاضطرابات كونهم أكثر الأشخاص تفاعلا مع هذه الفئة، وأداة الملاحظة الميدانية التي لامست فيها عن كثب مدى التأثير الواضح لاضطرابات الكلام على نشاطي القراءة والتعبير عند بعض العينات من أقسام السنة الثالثة ابتدائي كنموذج للدراسة إضافة إلى وسيلة المقابلة. وانتهى البحث بخاتمة حاولت فيها تلخيص مجمل النتائج المتوصل إليها. Summary: This research which : entitled Speech disorders and their impact on expression and reading -the third year of primary education as a exsample- exposes an important issue which is the negative impact of these types of disorders on the scientific and cognitive yield of the child in primary school. Firstly, the research put forward the concept of speech disorders, their types and causes and apporopriate methods of treatment to them. Then, it introduced the Arabic language skills (listening & speaking & reading & writing & expression) and their educational goals, to address the relation ship between speech disorders and reading & expession skills. Finally, the study(reseach) was concducted using three methods : the questinnaire, which was directed to teatchers of Arabic Language for the third year of primary school, which posed a set questions about thes disorders because they ara the most interctive people with this category, and the partical observation wher I studied percisely the deep impact of speech disorders on reading and expression activities in some samples of third year classes was initally studied as a model for the study, in addition to the means of the interview, The research ended with a conclusion in which I try to summarize all the results achived |
URI: | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9877 |
Appears in Collections: | Faculté des Lettres et des Langues FLL |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.