Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9899
Title: قصص " المكتبة الخضراء " و دورها في تلقين اللغة الناشئة
Authors: حويلي, كميليا
Issue Date: Jun-2017
Abstract: الملخص : يندرج هذا البحث الموسوم ب : قصص "المكتبة الخضراء" ودورها في تلقين اللّغة للناشئة ضمن الدراسات في مجال الأنشطة غير الصّفية من جهة، كما يندرج ضمن أدب الأطفال من جهة ثانية. وجاء للإجابة عن الإشكالية الآتية: ما دور قصص"المكتبة الخضراء" في تلقين اللّغة للناشئة؟ هذه الد ا رسة تهدف إلى كشف واب ا رز الدور الذي تؤديه قصص "المكتبة الخض ا رء" في تلقين اللّغة للناشئة، وذلك من خلال التعرّف على الأصوات ومخارجها، والتمييز بين الحروف المتشابهة، وكيفية نطقها، وتعلّم قواعد الصرف والنحو؛ من أفعال وأسماء وصفات، والتمييز بين كل منها، والتعرّف على الجمل؛ من حيث الوظيفة والنوع، كما تساهم في إثراء الرصيد اللغوي من خلال الجانب الدلالي؛ بالتركيز على المفردات التي تضم حقلا دلاليا واحدا، واستيعاب أحداث القصة من خلال الكلمات الأكثر تواترا. كما تساهم قصص "المكتبة الخضراء" في تنمية اللّغة العربية الفصحى للطفل. وتناول هذا البحث، مدخل وفصلين؛ فجاء المدخل، بعنوان: تحديد المفاهيم النظرية و النشاط غير الصّفي. والفصل الأول بعنوان: القصة في أدب الأطفال، أما الفصل الثاني، فكان تطبيقيا، بعنوان: تحليل محتوى نماذج من قصص "المكتبة الخض ا رء". وخاتمة تضمنت أهم النتائج المتوصل إليها من خلال البحث. Abstract: This research which characterized by: "The stories of the" Green Library "and itsrole in teaching the language to the youth» considered within the studies in the field of non-class activities and fallswithin the children'sliterature. This researchdone to answer the following question: Whatis the role of the "green library" stories in teaching the language to the youth? This studyaims to uncover and highlight the role of the green library’ stories in teaching the language to the youth by identifying the voices and theiroutlets, distinguishing between similar letters, how to pronounce them, learning rules of exchange and grammar , recognition of sentences; in terms of function and gender and contribute to the enrichment of linguistic balance through the semanticside; focusing on the vocabulary that includes one sphere, and absorb the events of the story through the words more frequent. In addition, The "Green Library" stories contribute to the development of the standard Arabic language for the child. This paper deals with an introduction and two chapters. The introduction was entitled by the Determination of theoretical concepts and non-descriptive activity. The first chapter was entitled by The Story in Children's Literature, while the second chapter which was applied, was entitled by The Analysis of the content of models of "Green Library" stories. The conclusion included the most important results obtained through this research
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/9899
Appears in Collections:Faculté des Lettres et des Langues FLL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
77.pdf5,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.