Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12996
Title: أثر استخدام أسلوب المنافسة في تطوير بعض المهارات الأساسية في كرة اليد لدى تلاميذالمرحلة الثانوية
Authors: قميحة محمد
Issue Date: Jun-2019
Abstract: هدف الدراسة هو التعرف على أثر استخدام أسلوب المنافسة في تطوير بعض المهارات الأساسية في كرة اليد لدى تلاميذ المرحلة الثانوية حيث أجرى البحث على عينة قصديه من طلاب السنة الثانية ثانوي من ثانوية العقيد سي الحواس ببسكرة والذي يبلغ عددهم 20 طالبا تم تقسيمهم إلى مجموعتين 10لاعبين لكل مجموعة بحيث تمثل الأولى المجموعة الضابطة والمجموعة الثانية المجموعة التجريبية حيث قمنا بإجراء تكافؤ بين المجموعتين في بعض المتغيرات والفرو قات الفردية وقترحنا برنامج تدريبي أقتبس من كتاب (جمال محمد أحمد محمد ،ص190،2015) خاص بالمجموعة التجريبية عرض على بعض الأساتذة طبق لمدة 45 يوما إذ يحتوي على تعلم مهارة دقة التصويب من خلا أسلوب المنافسة حيث تضمن المنهج (6) حصص تدريبية بمعدل حصة أسبوعيا . وبعد الانتهاء من تطبيق الاختبار القبلي بين المجموعتين والاختبار ألبعدي بين المجموعتين وبين المجموعة التجريبية قبلي وبعدي . تم جمع البيانات وتفريغها باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإنسانية spss عولجت إحصائيا وتم التوصل إلى تفوق المجموعة التجريبية التي استخدمت أسلوب المنافسة على المجموعة الضابطة . وقد كانت التوصيات بضرورة استخدام أسلو ب المنافسة في تطوير بعض المهارات الأساسية (دقة التصويب ) لرياضة كرة اليد. The impact of the use of the method of competition in the development of some basic skills in handball Secondary school students Summary The aim of the study was to identify the effect of using the method of competition in developing some basic skills in handball among secondary school students. The research was conducted on a sample of second year students from the secondary school of Colonel Si el hawase Biskra, which numbered 20 students divided into two groups of 10 players per group The first group is the control group and the second group is the experimental group where we have made a parity between the two groups in some variables and individual differences and we proposed a training program The book (Gamal Mohamed Ahmed Mohamed, p. 190,2015) for the experimental group presented to some professors applied for 45 days as it contains learning the skill of precision correction through the method of competition, where the curriculum included (6) training sessions at the rate of a weekly quota. After the completion of the tribal test between the two groups and the post-test between the two groups and the experimental group tribal and after. Data was collected and unpacked using the statistical package for human sciences (SPSS) Were treated statistically and the superiority of the experimental group that used the method of competition on the control group was reached. The recommendations were that competition should be used to develop some basic skills of handball.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/12996
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master2019-قميحة-محمد.pdf1,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.