Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/20321
Title: واقع استخدام الوسائل التكنولوجية في العملية التعليمية من وجهة نظر الطلبة دراسة ميدانية على مستوى معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ببسكرة
Authors: موساوي مسعود
ميلودي جوهر الدين جهاد
Keywords: الوسائل التكنولوجية و العملية التعليمية
Technological means and educational process
Issue Date: Jun-2022
Abstract: عنوان الدراسة واقع استخدام الوسائل التكنولوجية في العملية التعليمية في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ببسكرة من وجهة نظر الطلبة هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام الوسائل التكنولوجية في العملية التعليمية في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ببسكرة من وجهة نظر الطلبة ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي حيث تم تطوير استبانة مكونة من محورين بواقع 15 عبارة وتم التأكد من صدقها وثباتها ومن ثم تم توزيعها على عينة الدراسة المكونة من 140 طالب وطالبة في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ببسكرة أظهرت نتائج الدراسة أن استجابات أفراد العينة نحو استخدام الوسائل التكنولوجية في العملية التعليمية جاءت بدرجة مرتفعة وبمتوسط حسابي 2 فاصل57 وأظهرت النتائج أن استجابات أفراد العينة نحو معيقات استخدام الوسائل التكنولوجية في العملية التعليمية جاءت بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي 1 فاصل80 كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات أفراد عينة الدراسة لاستخدام الوسائل التكنولوجية في العملية التعليمية تعزى لمتغير المستوى الدراسي ليسانس ماستر في ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثان بمجموعة من التوصيات منها التأسيس لبنية تحتية في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ببسكرة من أجهزة وعتاد وخدمات الاتصالات والمعلومات والخدمات المساندة الكافية لاستخدام الوسائل التكنولوجية في العملية التعليمية بفاعلية Title of the study The fact of using the technological means in the educational process in the institute of sciences and techniques of physical and sport activities from the students perspective The aim of the study was to identify the fact of using the technological means in the educational process in the institute of sciences and techniques of physical and sport activities from the students perspective To achieve this aim the descriptive approach was used where we developed a questionnaire consisting of two sections with 20 statements After verifying its validity and reliability the questionnaire was distributed on a sample consisted of 140 students The results of the study showed that the participants were using technological aids in the educational process which represents a high level with an average arithmetic 2Point57 The results also showed that the students responses about the obstacles that face them while using the technological means in the educational process were intermediate level with an average arithmetic 1Point80 Besides there were no significant differences in the sample s responses about the use of the technological means in the educational process in the institute of sciences and techniques of physical and sport activities of the academic level variables licence master Based on the study results the researchers recommended the following the establishment of a critical infrastructure that includes devices materials contact services information services which are sufficient for the effective use and application of technological means in the educational process
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/20321
Appears in Collections:Institut des sciences et techniques des activités physiques et sportives (ISTAPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022MoussaouiEtMiloudi1.pdf2,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.