Please use this identifier to cite or link to this item:
http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/5537
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | الدكتور ة: سميرة علي جعفر أبوغزالة | - |
dc.contributor.author | الأستاذ:خـالـد غـازي الـدلبـحي | - |
dc.date.accessioned | 2015-04-19T13:51:24Z | - |
dc.date.available | 2015-04-19T13:51:24Z | - |
dc.date.issued | 2015-04-19 | - |
dc.identifier.issn | 2253-0347 | - |
dc.identifier.uri | http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/5537 | - |
dc.description.abstract | الملخّص: يتناول البحث أحد السلوكيات اللاتوافقية لدى المعاقين عقليًا وهو السلوك الاندفاعي والنشاط الزائد، والاندفاعية قد تدفع الطفل للتدخل في شؤون زملائه، فضعف الانتباه قد يحدث لدى الطفل صعوبات دراسية أو أكاديمية، ويكون الطفل مفهومًا سلبيًا عن ذاته، وهذا قد يقلل من حماسة ومثابرته في المواقف الدراسية. ونتائج التحليل الإحصائي تظهر نجاح البرنامج التدريبي على خفض السلوك الاندفاعي، حيث كان متوسط درجات الطلاب في التطبيق البعدي أعلى من متوسط درجاتهم في التطبيق القبلي، وكذلك فاعلية البرنامج ذاته في التطبيق التتبعي، مما يعني أن بقاء أثر التدريب كان أفضل لدى الأطفال بعد تطبيق البرنامج المقترح.Abstract: This paper deals with a behavior is harmonic with the mentally disabled, and impulsivity child may pay to interfere in his affairs, and attention deficit may occur in the child study difficulties or Academy, a child and have a negative concept about the same and this may reduce the enthusiasm and perseverance in school positions . The results of the statistical analysis of the success of the training program to reduce impulsive behavior, where the average scores of students in the dimensional application higher than the average scores in the tribal application as well as the effectiveness of the program itself in the iterative application, which means that the survival impact of the training was the best in children after the application of the proposed program. | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.title | فعالية برنامج مقترح لخفض السلوك المندفع والنشاط الزائد لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعليم | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | 1العدد 3 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.