Please use this identifier to cite or link to this item: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/7475
Title: تعليمية اللغة العربية من خلال النصوص الأدبية لدى تلاميذ المرحلة الثانية ثانوي لدراسة تطبيقية في بعض الثانويات أنموذجا
Authors: بريم طارق
Keywords: الكلمات المفتاحية: النص، النص الادبي، التعليمية، المقاربة النصية، مقاربة الكفاءات
Issue Date: 14-Mar-2016
Abstract: الملخص: تناول هذا البحث موضوعا مهما من المواضيع التي تشغل الأسرة التربوية في الجزائر، ألا وهو موضوع تعلم اللغة العربية، وكان تركيز هذا البحث على تعليم اللغة العربية من خلال النصوص الأدبية وفق المقاربة النصية والمقاربة بالكفاءات المطبقتين في المدرسة الجزائرية، واستعرضنا ذلك في دراسة ميدانية لتحليل واقع تعليمية اللغة العربية في المرحلة الثانية من التعليم الثانوي، وخلصنا إلى نتيجة مفادها أن التجربة الجديدة في تناول النص الأدبــي تحمل بين طياتها الكثير من السلبيات والايجابيات والتطلعات، ولذا يجب أخذها بعين الاعتبار من أجل عملية تعليمية ناجحة تخرج بالمتعلم متقنا للغة العربية في الجانبين الكتابي والشفوي. Abstract: This research deals with an important topic of running educational family in Algeria, and that is the subject of learning the Arabic language, and was the focus of this research on teaching Arabic language through literary texts according to the textual approach and the approach competencies in force at the Algerian school, and we reviewed it in a field study to analyze the reality learning the Arabic language in the second stage of secondary education, and saved us to the conclusion that the new experience in dealing with the literary text is fraught with a lot of negatives and positives and aspirations must be taken into account for a successful learning process graduated learner proficient in the Arabic language in written and oral sides.
URI: http://archives.univ-biskra.dz/handle/123456789/7475
Appears in Collections:Département des arts et de langue arabe

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تعليمية اللغة العربية من خلال النصوص الأدبية .pdf32,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.